eNeschopenku pohání motor z KOMIXu

19. 3. 2020clock Aktuality KOMIXu - 3 minuty čtení

Projekt, za který se moc nechválí. Ale když nefunguje, je o něm hodně slyšet! Tak popisuje eNeschopenku Roman Havlík z KOMIXu, jehož tým vytvořil pro Českou správu sociálního zabezpečení motor celého projektu. A že to byl téměř heroický výkon.

Slovy klasika, na začátku všeho bylo zadání a v tomto případě velmi strohé – implementovat do ledna 2020 elektronickou neschopenku. “Státní zakázky jsou vždy specifické. Ve velmi krátkém časovém období jsme museli navrhnout, vytvořit a integrovat projekt, který měl i citlivé politické pozadí. Navíc přesné znění zadání bylo doslova jednověté. Z toho je zřejmé, že na počátku projektu nejvíce času zabrala detailní implementační studie,” říká vedoucí projektové kanceláře Roman Havlík, který tento projekt za KOMIX vedl. “Kromě přesné definice potřeb zákazníka, tedy České správy sociálního zabezpečení, bylo nezbytné zajistit, aby si mezi sebou všechny systémy od všech dodavatelů rozuměly,” dodává. Jeden z nejsledovanějších IT projektů ve státní správě v poslední době, eNeschopenka, je hlášení pracovní neschopnosti pro zaměstnavatele a správu sociálního zabezpečení vystavené lékařem elektronicky. V plném ostrém provozu je od ledna tohoto roku.

Řešení od KOMIXu získalo pochvalu poslanců

Jsme jedním z hlavních dodavatelů, kteří se na vzniku celého systému eNeschopenky podíleli. “Konkrétně jsme vytvořili backend část celého projektu. Naše řešení je vlastně jakýmsi motorem projektu, protože zajišťujeme celé zpracování přijatých elektronických dokumentů souvisejících s eNeschopenkami. Týká se to jejich automatického zpracování, došetřování, výpočtu nároků na dávky a podobně. S naším systémem pak denně pracují veškeré Okresní správy sociálního zabezpečení, je to téměř tři tisíce referentů,” vysvětluje Roman Havlík. Za včasnou realizaci projektu, jejíž technické řešení přišlo na 120 milionů korun, získala Česká správa sociálního zabezpečení pochvalu od Sněmovního výboru parlamentu ČR pro sociální politiku. Poslanci e-neschopenku po měsíčním provozu ohodnotili jako bezproblémovou.

“Nejtěžší na celém procesu bylo propojení všech jednotlivých dotčených systémů tak, aby ve finále vše fungovalo napříč celou infrastrukturou zákazníka. Jsem pyšný na všechny své kolegy, kteří se tohoto důležitého projektu aktivně účastnili, že jsme takto objemově rozsáhlý a organizačně náročný projekt zvládli v rekordním čase několika měsíců,” vysvětluje generální ředitel KOMIXu Tomáš Rutrle.

eNeschopenka po prvním měsíci ostré praxe

eNeschopenka znamená zjednodušení všech procesů souvisejících s dočasnou pracovní neschopností, především pak rychlejší předávání informací mezi lékařem, Českou správou sociálního zabezpečení a zaměstnavatelem, které je ve vysoké míře nyní automatizované. Rozdílný je i způsob, jak se zaměstnavatel o pracovní neschopnosti svého zaměstnance dozví. Pojištěnec už nemusí předávat doklady o pracovní neschopnosti zaměstnavateli, náhrada mzdy i nemocenská dávka mu přijde automaticky. Nemocnému dál zůstává v papírové podobě jen průkaz práce neschopného. V tuto chvíli systém zpracovává čtyři typy neschopenek. Musí si totiž poradit ještě se starými papírovými i starými elektronickými neschopenkami vystavenými v roce 2019 a samozřejmě i s novými elektronickými i novými papírovými neschopenkami, které jsou pro zjednodušení od ledna tohoto roku o dva díly kratší. „To, že systém funguje skutečně elektronicky, je zřejmé i ze statistik prvního měsíce využívání. Česká správa sociálního zabezpečení přijala přibližně 250 tisíc rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti, z nichž papírové podání představuje pouze cca 3-4 %”, dodává hlavní analytička projektu Tereza Plavcová z KOMIXu.

Aktualizace z 26. 4. 2021

Projekt eNeschopenka získal ocenění IT projekt roku 2020. Zvítězil z celkových 22 přihlášených projektů, které posuzovala odborná porota. Více se o výsledcích 18. ročníku soutěže můžete dozvědět v reportu České asociace manažerů informačních technologií Cacio.

Ředitel sekce sociální pojištění ČSSZ, Kryštof Zrcek, nás potěšil svým hodnocením celého projektu:

„Obrovským a nečekaným „zátěžovým testem“ prošla eNeschopenka na jaře a na podzim roku 2020 s počátkem a druhou vlnou pandemie COVID-19. S cílem chránit zdraví občanů i lékařů umožnila ČSSZ využít eNeschopenku pro vystavení karantén. Již v březnu byly denně běžně vystaveny desítky tisíc eNeschopenek (včetně karanténních). Lékaři nemuseli vyplňovat dřívější propisovací lístky, a především – lidé nemuseli chodit do ordinací. Funkčnost a spolehlivost eNeschopenky tak doslova zachránila jinak téměř neřešitelnou situaci všem – lékařům, zaměstnancům i zaměstnavatelům.“

Detailnější pohled na úspěšný projekt eNeschopenka očima našeho zákazníka ČSSZ si můžete přečíst zde.

Sdílet:

Autor článku

Zuzana Matějková

Zuzana Matějková